WK dagboek 1/3: "De aankomst"

Sociaal
Sport
Geluk
18 oktober 2022
Dag -2 t/m 3; de aankomst in het hotel en de eerste dagen in Nederland. Door teambegeleider Petra Leenders uit Huissen.

Zondag 18 september

Een orkaan treft Puerto Rico en er komt meer ontzettend slecht weer aan. Je denkt meteen…Hopelijk is iedereen en hun families oké!

Op het nieuws hoor je dat er is geen stroom is en het vliegveld gesloten is. Het lijkt erop dat het team maandag de 19e niet zal kunnen vertrekken, zodat ze dinsdagochtend landen.

Dus ik laat mijn tassen nog leeg staan en wacht nog even af.

Maandag 19 september

Na een lange werkdag zonder verder nieuws verwacht ik nog steeds niet dat het team morgen zal landen. Dus mijn tassen zijn nog leeg. Tegen 22.00 uur krijg ik een mail dat een deel van het team dinsdagmorgen om 8.00 uur zal landen op Schiphol en dat ik ze dan welkom mag gaan heten en de begeleiding van start gaat! Vijf speelsters zitten nog vast op het eiland, zij hopen zo snel mogelijk te kunnen komen.

Dus even schakelen, douchen, tas inpakken, paar uurtjes slapen ……

Dinsdag 20 september

Quint (van Stichting Welzijn Lingewaard) heeft besloten dat hij met me meegaat naar Schiphol om samen het eerste deel van het team welkom te heten. Dus ik kan gezellig meerijden in plaats van alleen met de trein.

Het vliegtuig landt een kwartier voor planning, De buschauffeur (Marja) is onderweg en om 9.15 uur is ze op Schiphol. Zonder file naar het Van der Valk hotel Arnhem, waar ook Thijs (van Stichting Welzijn Lingewaard) en de fotograaf Hennie ons welkom heten.

Één van de speelsters, Natalia, heeft nieuwe volleybalschoenen nodig. Die van haar lagen in de auto in Puerto Rico, waar ze niet meer bij kon vanwege de orkaan en overstromingen.

Er is besloten dat het hele team mee gaat shoppen in Arnhem. Want ze moeten wakker blijven i.v.m. de jetlag. We gaan met lijn 10 naar Arnhem.

In heel Arnhem blijkt geen professionele sportschoenenzaak te vinden!

Mijn man Theo is zo vriendelijk twee speelsters en mij op te halen en naar Huisman Sport in Huissen te brengen, de rest blijft in Arnhem.

De voeten en het lopen worden geanalyseerd door Theo Huisman en een mooi paar volleybalschoenen geadviseerd en gekocht. Natalia is erg enthousiast over de professionaliteit van deze winkel en vertelt het aan alle teamleden.

Na het diner gaat iedereen lekker op tijd slapen. Ik praat nog even na met de twee teambegeleiders van Polen en Bulgarije die in hetzelfde hotel verblijven.

Na het diner ga ik mijn auto thuis ophalen, zodat ik mobiel ben. Dat blijkt de volgende dag heel handig te zijn.

In het hotel ontmoet ik nog even de andere teammanagers (er komen 4 teams in dit hotel) en ik laat me overhalen om nog een wijntje te drinken.

Moe maar voldoen, ga ik (te laat) slapen.

Woensdag 21 september

Vroeg ontbijten, want de training is al om 8.30 uur in de trainingshal op Papendal. 1,5 uur trainen in de hal en dan 1,5 uur fitness/krachttraining in de fitnesshal.

Dan zie je pas welke rol de 7 staf-leden hebben. Een hoofdtrainer en de twee assistenten die de training verzorgen. De fysio, de arts, de teammanager en de data-analist helpen allemaal mee om de 40 ballen die gebruikt worden terug te brengen naar de assistent-trainers. En natuurlijk wordt er geobserveerd.

Tijdens de lunch geven een paar speelsters aan dat ze ook graag naar Huisman Sport gaan omdat ze ook graag nieuwe volleybalschoenen aangemeten willen krijgen.

De teammanager, Hugo, moet nog dollars wisselen en Anna van het team van Polen heeft speciale batterijen nodig voor haar camera (zij doet de communicatie voor dat team). Dus de middag is gevuld,

Eerst met Hugo en Anna en de teambegeleider van Polen (Karin) naar Arnhem. Anna nog snel een stukje van de stad laten zien en terug naar het hotel. Vervolgens door naar Huissen met drie speelsters naar Huisman Sport. Sam maakt een analyse en geeft een goed advies en twee dames gaan met nieuwe volleybalschoenen naar buiten. Een van de speelsters had net nieuwe schoenen en wilde alleen een analyse.

Ik rijd nog even langs mijn huis om te laten zien waar ik woon. En ze vinden het helemaal geweldig.

Dan weer terug naar het hotel. Vanavond komt een meidenteam van Setash mee dineren.

Eerst nog even regelen dat er een aanpassing in het trainingsschema komt, omdat de 5 ontbrekende speelsters vrijdagmorgen aan zullen komen.

De meiden van Setash brengen een kistje met typisch Nederlandse en ook lokale produkten mee en een bosje zonnebloemen. Daar zijn de speelsters erg door verrast en heel blij mee.

We maken een tafelschikking en na een wat onwennige start barst al snel het gekakel los. Om 21.30 uur moet ik ze losweken van de tafel, want volgens schema moeten de speelsters weer gaan slapen. Veel meiden gaan ze terugzien bij de clinic aanstaande zondag of als ballenmeisje tijdens een wedstrijd.

Ik ontmoet de andere teambegeleiders nog om de dag na te bespreken en ga wederom te laat naar bed.

Donderdag 22 september

Tijdens het ontbijt wat aanpassingen in het schema besproken en vervolgens contact met de chauffeur, de receptie en de keuken van het hotel gelegd om de wijzigingen door te geven.

Op mijn kamer werk ik aan dit dagboekje.

Om 12.15 uur rijden we naar het Gelredome voor de eerste training op het wedstrijdveld. Daarnaast worden diverse formaliteiten geregeld, zoals de accreditatiekaarten.

Ik krijg een bal mee die ik door de speelsters mag laten signeren. Deze bal gaat later naar de gemeente Lingewaard.

Na de training een (gezonde) snack in het hotel en dan onderweg naar Apeldoorn voor de teampresentatie op een plein in Apeldoorn. Tijdens de rit wordt het adres van de verzamellocatie nog even gewijzigd. De chauffeur, die gebrekkig Engels en zeer beperkt Nederlands spreekt, gaat tijdens het rijden zijn navigatie instellen. Zijn navigatie kent het adres niet. Dus dan maar op mijn telefoon navigeren. We komen op tijd op het verzamelpunt en vandaar worden we verder gestuurd.

De tassen van de speelsters neem ik over, zodat ze die niet mee nemen over de catwalk en op het podium. Ik loop bepakt en bezakt om het plein heen en zoek het team op.

De speelsters vonden het erg leuk om onder luide muziek en applaus van het publiek welkom geheten te worden. Ze zijn gek op feestjes.

Terug naar het hotel. Om 20.00 uur is het diner, dus ik ben er tegen 19.45 uur. Één van de speelsters is veganistisch en krijgt dagelijks aangepast eten. Ik bespreek met de kok dat ze aanwezig is en wat ze vandaag voor haar kunnen maken.

Vanavond is duidelijk geworden dat de andere 5 speelsters morgenvroeg om 8.00 uur landen. Hiervoor wordt vervoer geregeld, maar de teammanager Hugo wil ze graag zelf ophalen. Hiervoor moet Hugo de volgende morgen om 7.00 uur bij Hotel Haarhuis staan, omdat het busje daar nog iemand op moet halen. Dus dat betekent morgen weer vroeg op, want ik ga hem brengen.

Ik ga nog even bijpraten met de andere teambegeleiders en weer te laat slapen.